Coaching tool 3
ICT team coaching

Klantgericht handelen

Naast vakinhoudelijke kennis, verwacht een klant ook een professionele houding en onderscheidend vermogen van de consultant. Om de professionele uitstraling op het gewenste niveau te brengen, zijn correcte houding- en gedragsaspecten onmisbaar.

Door klantgericht handelen is de consultant zich bewust van zijn handelen en voelt zich thuis in de cultuur van de klant. De consultant is in staat om zichzelf positief opvallend te gedragen en te bewegen bij de klant, waardoor deze geënthousiasmeerd wordt in de samenwerking met de consultant. Belangrijk is dat de consultant zich bewust is van zijn eigen gedrag en het effect hiervan op anderen. De consultant zal in staat zijn door zijn eigen gedrag, het gedrag van anderen te beïnvloeden: zijn werkelijkheid wordt de werkelijkheid van de ander. Hiervoor is cruciaal hoe iemand in de wereld staat, ofwel hoe iemand denkt of filtert, namelijk in kansen of problemen. Dit aspect komt in alle opleidingsinstrumenten terug. Om onderscheidend vermogen te bereiken, is de aanpak van de trainingen bepalend. Het is niet de bedoeling om de consultant een kunstje aan te leren, maar er wordt gestuurd op (on)bewuste vermogen(s).

De consultant zal door de coaching tool klantgericht handelen zich verder bewust worden dat niet alleen het gedrag het totaalbeeld bepaalt. Ook uiterlijke presentatie, kleding en doordacht gebruik van middelen moeten kloppen. Het zit in de details. Hierdoor ontstaat een positieve meerwaarde in de samenwerking: de consultant: als de plezierige en betrouwbare partner. Door positieve mond-tot-mond reclame werkt dit vervolgens ook nieuwe opdrachten in de hand.

Mobirise Website Builder